آخرین اخبار نشریه
    پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام ( علمی - ترویجی )
  • معرفي نشريه
    علمی ترویجی


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی
      ترجمه های انگلیسی چکیده های مقالات نشریه و شناسنامه نشریه به انگلیسی پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی تأثیرات جهاد چهل روزه زینب (علیهاالسلام) در تمدن سازی
      مریم رضایی اکرم خلیلی نوش آبادی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      جریان عاشورا و متعاقب آن، گردهمایی اربعین از مهم ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای تاریخ اسلام و تاریخ شیعه است، به گونه ای که تمدن اسلامی که عن قریب به قدرتمندترین حریف تمدن غربی بدل خواهدشد، متأثر از این دو واقعه بوده و بلکه ریشه های عمیقی در تاریخ این تحولات اسلامی و شیع چکیده کامل
      جریان عاشورا و متعاقب آن، گردهمایی اربعین از مهم ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای تاریخ اسلام و تاریخ شیعه است، به گونه ای که تمدن اسلامی که عن قریب به قدرتمندترین حریف تمدن غربی بدل خواهدشد، متأثر از این دو واقعه بوده و بلکه ریشه های عمیقی در تاریخ این تحولات اسلامی و شیعی دارد. در این پژوهش به جهاد تبیینی چهل روزه خانواده اباعبدالله (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ع) خاصه حضرت زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) پس از واقعه کربلا، خواهیم پرداخت که جریانی معنادار را در تاریخ بشریت رقم زده است. زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) در این جهاد چهل روزه رسالت تبیینی و روایتگری خویش را در نهایت کمال انجام داد و سبب شد برای همه مردم آن عصر و پس از آن تا به امروز، اربعین تجلی گر پیروزی حقیقی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بر ظلم و استکبار تلقی شود . زینب با مجاهدت خود ماهیت تاریخ را که همانا ابتلاء برای یاوران حق است تبیین کرد و با طرح مسئله ولایت اهل بیت علیهم السلام، ایشان را به جهانیان معرفی نمود. مطالعه پیش رو به شیوه کتابخانه ای به جمع آوری داده های مرتبط با موضوع حاضر پرداخته است. توصیف و تحلیل داده ها نتیجه می‌دهد که عظمت تمدن اسلامی مرهون کنشگری زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) و جهاد چهل روزه ی او پس از واقعه کربلاست. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - ارزیابی نسبت مفهومِ اصطلاحی امامت در آیه ابتلای ابراهیم(ع) مبتنی بر روایات شیعه
      کاظم استادی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای ح چکیده کامل
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای حضرت ابراهیم(ع) یا آیۀ امامت می‌باشد. از سوی دیگر، برای بررسی مسأله امامت، دو روش قابل پیگیری است: 1ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات پیشینی در صدر اسلام. 2ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات و مفاهیم ایجاد شده متأخر و جدید. بنابراین لازم است تا وضعیت استنادات به آیه ابتلای ابراهیم برای مسأله امامت، در روایات امامیه روشن شود. در پژوهش پیش‌رو، با توجه به این سؤالات: 1ـ ذیل آیه ابتلای ابراهیم، چه تعداد روایت از معصومین(ع) در منابع حدیثی و روایی ذکر شده است؟ 2ـ وضعیت محتوای متنی آنها و تشابه و تکرار روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم چگونه است؟ 3ـ آیا روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم، پیرامون مسأله امامت به معنای رایج امروزی می‌باشد و این مسأله را پشتیبانی می‌کند؟؛ به روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم پرداخته شده است. در نهایت، روشن گشت که روایات اندکی ذیل آیه 124 بقره موجود هستند؛ که البته بیشتر آنها (جز چند مورد که مشکوک هستند،) اشاره‌ای به مسأله امامت عامه و خاصه مورد نظر ما شیعیانِ معاصر ندارند؛ و به نوعی، روایاتِ تفسیری با موضوعی جدای از اصل امامت می‌باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - شرح تسبیح ولی الله در قرآن و روایات
      فاطمه رحمانی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      از آنجا که ولی الله نه مانند دیگر موجودات عالم، مظهر یک اسم، بلکه مظهر همه اسماء الهی است، به همین خاطر بر موجوداتی که مظهر یک یا حتی چند اسم از اسماء الهی هستند احاطه وجودی دارد؛ در واقع ولی الله الاعظم حقیقتی است که تمامی اسماء الهی در آن متجلی شده است، او کل واحدی اس چکیده کامل
      از آنجا که ولی الله نه مانند دیگر موجودات عالم، مظهر یک اسم، بلکه مظهر همه اسماء الهی است، به همین خاطر بر موجوداتی که مظهر یک یا حتی چند اسم از اسماء الهی هستند احاطه وجودی دارد؛ در واقع ولی الله الاعظم حقیقتی است که تمامی اسماء الهی در آن متجلی شده است، او کل واحدی است با پتانسیل در بردارندگی تمامی اسماء و صفات الهی(درعالم وحدت و کثرت که در واقع وجه انالله یی متعلق به تجلیات وحدتی و وجه نحن تعلق دارد به تجلیات کثرتی این حقیقت)؛ لذا هر آنچه در این دو وجه تجلی نموده ازدایره این حقیقت خارج نیست؛ که این همان معنای ولایت ولی الله است که تجلی ولایت الله می باشد. امر تسبیح از اموری است که رشد و تعالی تمامی پدیده ها را بعهده دارد؛ به عبارت دیگر تمامی اسماء با تسبیحی که در آنها جاری و ساری است به سمت تعالی خویش سیر و صیرورت دارند؛ و همانطور که در بالا اشاره شد، ازآنجا که تمامی اسماء و صفات در حقیقتی به نام ولی الله متجلّی است، پس تسبیح نیز در همین چارچوب به وقوع می پیوندد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت با تجلّی ولایت الهی درعالم، امر تسبیح نیز رخ نموده است و تمامی اسماء الهی در چارچوب ولایت ولی الله الاعظم، با توانمندیی به نام تسبیح که در نهاد هر اسم تعبیه شده است، به سمت هدف غایی خویش سیر و صیر مینمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - نگاهی نو به ادله رجعت با تأکید بر نقش آن در امیدافزایی
      رویا جهاندوست دیز محسن احتشامی نیا مجید معارف
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا یکی از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. البته مساله رجعت یک مسأله کاملا مهدوی نیست و پیش و بیش از آنکه مهدوی باشد، مسأله‌ای کلامی است که عالمان شیعه و اهل تسنن، دیدگاه متعارضی درباره آن دارند. دلائل قرآنی محکمی بر وقوع این حقیقت چکیده کامل
      رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا یکی از موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. البته مساله رجعت یک مسأله کاملا مهدوی نیست و پیش و بیش از آنکه مهدوی باشد، مسأله‌ای کلامی است که عالمان شیعه و اهل تسنن، دیدگاه متعارضی درباره آن دارند. دلائل قرآنی محکمی بر وقوع این حقیقت در تاریخ یهود و مسیحیت در دست است که روایت مشهور و صحیح السند تکرار تمامی سنتها و اتفاقات خرد و کلان ایندو امت در میان مسلمانان، پای این حقیقت را به جامعه اسلامی و مسلمانان نیز باز می‌کند. در فضای حدیثی اهل تسنن نیز شواهد انکارناپذیری بر وقوع رجعت در آخرالزمان در دست است. با اثبات این حقیقت، روشن می‌شود که هدف و غرض مهمی از قرار گرفتن آن در نظام مدیریتی خداوند متعال وجود دارد. نقش رجعت در امیدازایی و امیدافزایی جامعه ایمانی در سه بخش: امیدواری هرچه بیشتر به زندگی، تلاش هرچه بیشتر برای زیست مؤمنانه‌تر، و تلاش هرچه بیشتر برای زمینه‌سازی ظهور، گویای گوشه‌ای از جایگاه رجعت در نظام مدیریتی خداوند متعال و نظام فکری اهل بیت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تسبیح‌ در مقام جامع اسماء و صفات الهی
      محمد رضا آرام
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      موضوع ولی‌الله به‌عنوان جامع اسماء و صفات الهی، از بنیادی‌ترین و زنده‌ترین مسائل دین، به خصوص از منظر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است، به همین دلیل دین‌پژوهان هرکدام به نوبه خود و طبق نیاز و اقتضائات زمان خود به نحوی درباره آن سخن گفته‌اند که بی‌تردید این مهم از جهات مت چکیده کامل
      موضوع ولی‌الله به‌عنوان جامع اسماء و صفات الهی، از بنیادی‌ترین و زنده‌ترین مسائل دین، به خصوص از منظر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است، به همین دلیل دین‌پژوهان هرکدام به نوبه خود و طبق نیاز و اقتضائات زمان خود به نحوی درباره آن سخن گفته‌اند که بی‌تردید این مهم از جهات متعدد قابل طرح است. در بحث حقیقت جامع اسماء و صفات الهی با امرتسبیح در نهایت می‌بایست به جایگاه و نقش ولی الله الاعظم اشاره نمود. در دیدگاه تشیع، به تأسی از مکتب اهل بیت (علیهم السلام) این مقام متعلق به ولی‌الله‌الاعظم، امام مهدی (علیه‌السلام) است؛ درحقیقت آن‌حضرت به‌عنوان خاتم‌الاوصیاء و ولی‌الله الاعظم، نهایی‌ترین منصب را در امر ولایت الهی، برعهده دارند و تسبیح هستی نیز به فرمان وی رخ می‌نماید. لذا این مقاله که اختصاص به موضوع تسبیح در مقام جامع اسماء و صفات الهی دارد، به معرفی و نقش ‌ایشان در تسبیح هستی پرداخته و سپس با توجه به مطالب بیان شده، تأثیرگذاری وجود آن‌حضرت در امر تسبیح در مراتب مختلف خلقت شرح داده خواهد شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بررسی قرآنی و روایی دلایل همراهی و همکاری برخی از انبیاء با حاکمان زمان خود
      حسین نوری فرج بهزاد وکیل آباد علیرضا عبدالرحیمی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      اندیشه حکومت یکی از بنیادین‌ترین مسائل و مباحثی است که انسان از زمانی که مفهوم اجتماع را درک و برای ایجاد آن تلاش کرد، با آن درگیر است. هر جامعه از زمان پدیداری به شیوه و گونه‌ای از گونه‌های حکومت اداره شده است. ازاین‌رو مسئله حکومت و حاکمان امری شناخته‌شده در حوزه فرهن چکیده کامل
      اندیشه حکومت یکی از بنیادین‌ترین مسائل و مباحثی است که انسان از زمانی که مفهوم اجتماع را درک و برای ایجاد آن تلاش کرد، با آن درگیر است. هر جامعه از زمان پدیداری به شیوه و گونه‌ای از گونه‌های حکومت اداره شده است. ازاین‌رو مسئله حکومت و حاکمان امری شناخته‌شده در حوزه فرهنگ انسانی و جوامع بشری است. تنها تفاوت‌های موجود که گاه بسیار اساسی و بنیادین است موجب می‌شود که حکومت و مفهوم آن با بازتاب‌ها و واکنش‌های متعددی روبه‌رو شود و حتی برخی به‌عنوان گروه‌های آنارشیسم ضرورت وجود حکومت را با چالش روبه‌رو سازند و خواهان جوامع بی‌دولت و حکومت شوند. نمونه‌هایی از آن را در جوامع اسلامی می‌توان به نگرش افراطی خوارج با شعار لا حکم الا لله ردگیری نمود. در برابر این گروه‌های افراطی برخی ضرورت وجود حکومت را آن‌چنان تأیید و بر حضور جدی آن پافشاری می‌کنند که حتی حوزه خصوصی و حریم‌های شخصی را درمی‌نوردند و چیزی به نام حریم خصوصی را محترم نمی‌شمارند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - ارزیابی نسبت مفهومِ اصطلاحی امامت در آیه ابتلای ابراهیم(ع) مبتنی بر روایات شیعه
      کاظم استادی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای ح چکیده کامل
      از نظر تاریخی، مهم‌ترین مسئله‌ای که پس از پیامبر(ص) مورد بحث و گفت‌وگوی مسلمانان قرار گرفته، مسأله امامت است؛ و اندیشمندان برای اثبات مسأله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم استشهاد کرده‌اند، که یکی از مهم‌ترین این آیات، آیه ابتلای حضرت ابراهیم(ع) یا آیۀ امامت می‌باشد. از سوی دیگر، برای بررسی مسأله امامت، دو روش قابل پیگیری است: 1ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات پیشینی در صدر اسلام. 2ـ تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات و مفاهیم ایجاد شده متأخر و جدید. بنابراین لازم است تا وضعیت استنادات به آیه ابتلای ابراهیم برای مسأله امامت، در روایات امامیه روشن شود. در پژوهش پیش‌رو، با توجه به این سؤالات: 1ـ ذیل آیه ابتلای ابراهیم، چه تعداد روایت از معصومین(ع) در منابع حدیثی و روایی ذکر شده است؟ 2ـ وضعیت محتوای متنی آنها و تشابه و تکرار روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم چگونه است؟ 3ـ آیا روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم، پیرامون مسأله امامت به معنای رایج امروزی می‌باشد و این مسأله را پشتیبانی می‌کند؟؛ به روایات ذیل آیه ابتلای ابراهیم پرداخته شده است. در نهایت، روشن گشت که روایات اندکی ذیل آیه 124 بقره موجود هستند؛ که البته بیشتر آنها (جز چند مورد که مشکوک هستند،) اشاره‌ای به مسأله امامت عامه و خاصه مورد نظر ما شیعیانِ معاصر ندارند؛ و به نوعی، روایاتِ تفسیری با موضوعی جدای از اصل امامت می‌باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ارتباط معادباوری و معنای زندگی در سنت پیامبر اسلام(ص)
      اکرم خلیلی نوش آبادی
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      مسئله‌ی معنای زندگی اگر چه مسئله‌‌ی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبه‌ای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحله‌ی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و مت چکیده کامل
      مسئله‌ی معنای زندگی اگر چه مسئله‌‌ی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبه‌ای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحله‌ی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و متلکمان جدید به نحو پیگیرانه و مجدانه‌ای آن را می-کاوند. علاوه بر دو رویکرد مذکور، روان‌شناسان، متألهین، شعرا، عرفا، قرآن‌پژوهان، محدثین و ... نیز بر اساس تخصص خود و به جهت وجود سلایق و علایق مختلف پاسخ‌های متنوعی را برای مسئله حاضر تدارک دیده‌اند. در پژوهش حاضر رویکرد دینی لحاظ شده و پژوهش‌گر از زاویه روایات پیامبر اسلام(ص) به عنوان اسوه‌ی حسنه و مورد تأکید قرآن، به این مسئله ورود کرده‌است. اینکه در بیانات رسول گرامی اسلام(ص)چه عناصری زندگی را معنادار ساخته و از سویی عنصر معادباوری چه ارتباطی با معناداری زندگی دارد دو سوال مهم این پژوهش است. در همین راستا به شیوه کتابخانه‌ای عناصر معنابخش به زندگی جمع‌آوری و بررسی شده و در ادامه به نحو خاص نقش معادباوری در معنادار ساختن زندگی انسان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. بررسی و تحلیل روایات مرتبط نشان می‌دهد، اساسا زندگی دنیا مستقل از حیات اخروی معنا و ارزش ذاتی ندارد، بلکه زندگی‌ای معنادار است که ایمان حقیقی و وفادارانه به معاد بر آن سایه انداخته‌است و به تعبیری، جهت‌گیری اخروی است که حیات دنیا را واجد ارزش زیستن نموده و سعادتمندی جاودانه را نوید می‌دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش آزمون تجربی، در بررسی صدق برخی احادیث و روایات
      کاظم استادی
      شماره 1 , دوره 1 , تابستان 1401
      آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیا چکیده کامل
      آموزه‌های دینی، شامل بسیاری از جملات خبری و خبریِ مشرط هستند که مؤمنین و یا غیر مؤمنین را به نتایج یا جزاء‌هایی وعده می‌دهند. از آنجایی که عدم نتیجه عملی صدق این جزاء‌ها، می‌تواند در زندگی روزمره فرد فرد مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، اثرگذار باشد و موجب تقویت یا سستی بنیان اعتقادات دینی و یا ترویج و تقبیح مذهب شود، لازم است برای رفع این مشکل، این آموزه‌ها را از هر طریقی که امکان دارد، مورد ارزیابی قرار داد. اگر گزاره‌های دینی، قابل تجربه باشند، می‌توان و حتی باید آن‌ها‌ را تجربه کرد و اگر در آزمون تجربی، نتوانست صادق باشند، به استنادِ تجربه، صدق آن گزاره را ابطال نمود. بنابراین، تجربه می‌تواند برخی گزاره‌های دینی (حداقل به صورت موردی و با پذیرش قواعدی به صورت کلی) را ابطال و یا اثبات نماید؛ و آموزه‌های دینی را از پلشتی‌ها و خرافات بزداید. به نظر می‌رسد این راه جدید (یعنی آزمون تجربی)، جدای از بررسی‌های نظری احادیث و روایات، ابزار مناسبی برای بررسی عملی صحت و صدق روایات و احادیث ‌باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مراحل نماز از دیدگاه سید حیدر آملی و مقایسه آن در احادیث اهل بیت علیهم السلام.
      اکرم اقدسی رقیه عبدی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      رویکردهای باطنی و شیوه‌های ژرف نگرانِ به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصه‌های تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزه‌های ارکان دینی اسلام قابل‌مشاهده است. در ت چکیده کامل
      رویکردهای باطنی و شیوه‌های ژرف نگرانِ به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصه‌های تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزه‌های ارکان دینی اسلام قابل‌مشاهده است. در تعالیم عرفانیِ صحیح در کنار تبیین طریقت و حقیقت، حفظ ظواهر شریعت به‌وضوح مشهود است. موضوعی که جایگاه خاصی را نیز در سیره و روایات اهل بیت (ع) به خود اختصاص داده است. ایشان به حفظ مراتبِ عبادت توجه داشته و همه عباد را به فراخور احوالشان به سیر در بطون دین سوق می‌دهند. این پژوهش با شیوه کتابخانه‌ای و با رویکرد نقلی ـ تحلیلی به بررسی نماز و مطابقت مراتب آن از منظر سید حیدر آملی و اهل بیت (ع) پرداخته است. حاصل بررسی‌ها نشان می‌دهد که وی به‌عنوان تربیت‌یافته مکتب اسلام ناب، قرائتی کاملاً همسو با آموزه‌های اهل بیت (ع) ارائه داده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بیان شبهات انکار مهدویت به بهانه آثار سوء اعتقاد به مهدویت و پاسخ به آن
      مریم رضایی غلامحسین تاجری نسب
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان‌ها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور می‌گردد و لذا مسئله‌ای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیه‌ای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف ازجمله تحریف و تخریب چکیده کامل
      باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسان‌ها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور می‌گردد و لذا مسئله‌ای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیه‌ای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف ازجمله تحریف و تخریب و انکار مهدویت، به مبارزه با آن بپردازند. برای انکار مهدویت با طرح شبهات و القاء آن در فکر و اندیشه مردم تلاش می‌کنند که اعتقاد به اصل مهدویت را از ذهن مردم بزدایند و در نتیجه باعث ایجاد آثار و عوارض منفی مثل؛ رکود و رخوت و فساد و تباهی در جامعه اسلامی شوند، در این راستا اساس تفکر مهدویت را جعلی دانسته‌اند و آن را منکر شده و به کل رد کرده‌اند. انکار مهدویت با طرح این شبهه بدون بررسی دقیق مسئله و فقط با استناد به سخنان ابن خلدون و افزودن شبهاتی بر سخنان وی صورت گرفته است. این مقاله ضمن بیان این شبهه و موارد مربوط به آن، تلاش نموده است با پاسخ دادن به آن و از بین بردن ابهامات مربوطه، در جهت از بین بردن افکار نادرستی که باعث تضعیف عقاید مهدوی می‌شود، گام مؤثری بردارد و مانع نفوذ این افکار در اذهان اندیشمندان شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - سبک زندگی اسلامی با محوریت آیه 34 سوره مبارکه نساء
      سید محمد رضوی مرضیه صائمی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      زندگی در فرهنگ اسلامی مجموعه ای ازباورها ،ارزش ها، باید ها ونبایدهایی است که ازدومنبع قرآن وعترت سرچشمه می گیرد. اصول و مبانی ارتباط زوجین در فرهنگ اسلامی،که می تواند به سبک زندگی متعالی کمک کند، عموما درآیات قرآن بیان شده است وجزئیات آن توسط معصومین علیهم السلام تبیین چکیده کامل
      زندگی در فرهنگ اسلامی مجموعه ای ازباورها ،ارزش ها، باید ها ونبایدهایی است که ازدومنبع قرآن وعترت سرچشمه می گیرد. اصول و مبانی ارتباط زوجین در فرهنگ اسلامی،که می تواند به سبک زندگی متعالی کمک کند، عموما درآیات قرآن بیان شده است وجزئیات آن توسط معصومین علیهم السلام تبیین گردیده است و با محوریت اصل الهی بودن به تمام جوانب زندگی سمت وسو می دهد که غایت آن تعالی خانواده و جامعه است .یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن مجید آیه ی الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء است از این آیه و روایات، درمبانی ارتباط زوجین و مهارتهای ارتباطی استمداد گرفت. ؛پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درپی به دست آوردن سبک زندگی با تکیه برآیه شریفه می باشد،نگارنده پس ازبررسی معنای قیومیَت وبیان نکات تفسیری درخصوص این آیه شریفه،وبیان نظراسلام(قرآن وروایات)، به این نتایج دست یافته است که قوامیَت به معنای حق مدیریت داشتن،محافظت کردن،سرپرست خانواده بودن است ودربردارنده معنای ولایت وصاحب اختیار بودن نمی باشد،درسبک زندگی به ویژه زندگی اسلامی،چون غالبا بالطبع،مردان هم درعقل ورأی و تدبیرونیرومندی و تحمل شدائدوسختی ها وطاقت بیشتردربرابرمشکلات، براغلب زنها فزونی دارندوزنها احساسی و عاطفی هستند، به دلیل این فضیلتهای موهبی واکتسابی است،که مردبرزن سرپرستی دارد،وسبب سبک زندگی، متعالی می شود،ضمن اینکه بسیاری ازآیات قرآن کریم،مردوزن را همسان دانسته و کمال و نقص هردو را به صورت همزمان یاد می کندوتصریح به وحدت نوعی آنها می کند،بنابراین اسلام در حرکت و مسافرت به سوی خداوند هیچ تفاوتی میان آنها قائل نیست وسیر به سوی خدابا تعقل وعمل صالح امکان پذیر است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات
      صفحات اولیه فصلنامه، شناسنامه، ضوابط نگارش و فهرست مقالات پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - نقش مدیریت کسب وکاروتوسعه ارزش های دینی در سیره ی رضوی بر اساس اخلاق کار
      حسین مهدی رکن آبادی محسن عامری شهرابی علی حسینی
      شماره 2 , دوره 1 , زمستان 1401
      این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره چکیده کامل
      این تحقیق در راستای شناخت نقش مدیریت کسب و کار و توسعه ارزش های دینی در سیره رضوی بر اساس اخلاق کار در ، به انجام رسیده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و کتابخانه‌ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر شیوه اجرا در زمره تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق می باشد که 400 پرسشنامه بین این افراد توزیع شده و 384 پرسشنامه برگشت داده شده است. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، تکنیک تحلیل عاملی، آزمون t یک جامعه استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصله از تحقیق بین اخلاق کار و توسعه ارزش های دینی (صبر و استقامت ، وجدان کاری و تقوای الهی ، صداقت و راستگویی ، امانت داری ، شایسته سالاری و عدم تکبر و سرمستی به مقام و ریاست طلبی) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق رابطه وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانی با تکیه بر اثرپذیری از پیشینیان
      حمیدرضا جدیدی
      شماره 3 , دوره 2 , بهار 1402
      مشهورترین سوگ‌سرودة آیینی فارسی ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانیست که پیوسته مورد اقبال بوده است. اثر فرهنگی و زبانی این مرثیۀ هنری بیش از یک شعرست، به شکلی که صاحب‌نظران فراوانی زبان به تحسینش گشوده‌اند و بارها مورد تقلید قرار گرفته. محتشم، مخلصانه از میراث پیشینیانان خ چکیده کامل
      مشهورترین سوگ‌سرودة آیینی فارسی ترکیب‌بند عاشورایی محتشم کاشانیست که پیوسته مورد اقبال بوده است. اثر فرهنگی و زبانی این مرثیۀ هنری بیش از یک شعرست، به شکلی که صاحب‌نظران فراوانی زبان به تحسینش گشوده‌اند و بارها مورد تقلید قرار گرفته. محتشم، مخلصانه از میراث پیشینیانان خود بهره برده، با هوشمندی اثری جاودان آفریده است. در این نوشتار، اجمالاً با روش تحلیلی – توصیفی، محاسن این شعر و دیدگاه بزرگان در موردش بیان گردیده، نشان داده شده که وی چگونه از سخنسرایان قبلی چون خاقانی، محمّد راوندی، حسن کاشی، خواجو، آذری طوسی، ابن‌حسام خوسفی، بابافغانی و ... بهره‌مند گشته‌است. در این ترکیب‌بند شاعر سعی داشته با سادگی و ظرافت، به دور از تعقیدات لفظی و معنوی، آمیزه‌ای از محاسن اشعار گذشتگان را در قالبی متناسب به شعرش بیفزاید؛ البته از عنایات ربّانی و توجّه ذوات پاک معصومین (ع) و تشویق شاه صفوی در مقبولیّت این شاهکار نباید چشم پوشید. دقّت به ساختار این سروده نشان می‌دهد هیچ اثر ارجمندی به ویژه در عرصة ادبیات بدون بهره‌جویی از آثار شاخص پیشینیان آفریده نمی‌شود و هر نوع ادبی در حیاتِ سبکی خود زمانی به اوج رسیده، الگوی دیگران قرار می‌گیرد امّا به ندرت مقبولیتِ نخستینش تکرار می‌گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی تأثیرات جهاد چهل روزه زینب (علیهاالسلام) در تمدن سازی
      مریم رضایی اکرم خلیلی نوش آبادی
      شماره 5 , دوره 2 , پاییز 1402
      جریان عاشورا و متعاقب آن، گردهمایی اربعین از مهم ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای تاریخ اسلام و تاریخ شیعه است، به گونه ای که تمدن اسلامی که عن قریب به قدرتمندترین حریف تمدن غربی بدل خواهدشد، متأثر از این دو واقعه بوده و بلکه ریشه های عمیقی در تاریخ این تحولات اسلامی و شیع چکیده کامل
      جریان عاشورا و متعاقب آن، گردهمایی اربعین از مهم ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای تاریخ اسلام و تاریخ شیعه است، به گونه ای که تمدن اسلامی که عن قریب به قدرتمندترین حریف تمدن غربی بدل خواهدشد، متأثر از این دو واقعه بوده و بلکه ریشه های عمیقی در تاریخ این تحولات اسلامی و شیعی دارد. در این پژوهش به جهاد تبیینی چهل روزه خانواده اباعبدالله (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ع) خاصه حضرت زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) پس از واقعه کربلا، خواهیم پرداخت که جریانی معنادار را در تاریخ بشریت رقم زده است. زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) در این جهاد چهل روزه رسالت تبیینی و روایتگری خویش را در نهایت کمال انجام داد و سبب شد برای همه مردم آن عصر و پس از آن تا به امروز، اربعین تجلی گر پیروزی حقیقی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بر ظلم و استکبار تلقی شود . زینب با مجاهدت خود ماهیت تاریخ را که همانا ابتلاء برای یاوران حق است تبیین کرد و با طرح مسئله ولایت اهل بیت علیهم السلام، ایشان را به جهانیان معرفی نمود. مطالعه پیش رو به شیوه کتابخانه ای به جمع آوری داده های مرتبط با موضوع حاضر پرداخته است. توصیف و تحلیل داده ها نتیجه می‌دهد که عظمت تمدن اسلامی مرهون کنشگری زینب (‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌س) و جهاد چهل روزه ی او پس از واقعه کربلاست. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    پژوهشکده قرآن و عترت
    مدير مسئول
    عباسعلی رستمی ثانی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال)
    سردبیر
    محمد رضا آرام (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
    مدیر داخلی
    هیئت تحریریه
    محمد شریفانی (دانشیار گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.) احمد حسنی رنجبر (استاد دانشگاه خوارزمی، تهران) سوسن آل رسول (استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج) محسن قاسم پور (استاد دانشگاه علامه طباطبائی) عبدالمجید طالب تاش (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج) محمد رضا آرام (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.) محمد جواد فلاح (دانشیار گروه اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی)

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    ahlalbaytresearchpaper1@gmail.com
    نشانی
    تهران، ضلع شمالی میدان نیاوران (میدان باهنر)، پلاک ۵، طبقه چهارم، پژوهشکده قرآن و عترت.
    تلفن
    09398310551

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 2
    تعداد شماره ها 6
    مقالات چاپ شده 41
    تعداد نویسندگان 73
    تعداد مشاهده مقاله 2405
    تعداد دانلود مقاله 797
    تعداد مقالات ارسال شده 62
    تعداد مقالات رد شده 8
    تعداد مقالات پذیرفته شده 41
    درصد پذیرش 57 %
    زمان پذیرش(روز) 51
    تعداد داوران 13
    آخرین به روزرسانی 30/02/1403